Kolejne wagony dla pasażerów PKP Intercity. Pierwsze 6 pojazdów wyjedzie na tory w najbliższych dniach, a kolejne w następnych tygodniach. Wagony pojadą z prędkością do 200 km/h.
Na tory wyjeżdżają kolejne polskie wagony. Zamówienie o wartości 270 mln zł obejmuje łącznie 40 pojazdów, które modernizują dwie fabryki: H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych (FPS) i Pesa Mińsk Mazowiecki. Kontrakt dotyczy odnowionych ekspresowych wagonów trzech typów: 26 pojazdów drugiej klasy typu Z1B, 6 wagonów drugiej klasy przystosowanych do potrzeb pasażerów z niepełnosprawnościami i opiekunów z dziećmi typu Z1B PRM oraz 8 wagonów pierwszej klasy typu Z1A.
Pierwsze 6 pojazdów typu Z1B, za których realizację odpowiada FPS, będzie włączane do ruchu już w najbliższych dniach, a kolejne – w następnych tygodniach. Wykonawca przekazał dokumentację niezbędną do dopuszczenia wagonów do eksploatacji. Wszystkie 32 wagony Z1B i Z1B PRM zostaną odebrane i włączone do służby do końca bieżącego roku. Wykonawca jest także odpowiedzialny za wykonanie napraw okresowych po 18 miesiącach od oddania wagonów do eksploatacji. Pojazdy są przystosowane do jazdy z prędkością do 200 km/h. Odbiory wagonów nastąpiły przed terminem. Zgodnie z podpisanym harmonogramem wagony te miały dotrzeć do PKP Intercity z początkiem stycznia 2026 roku.
Jak i gdzie pojedziemy?
W najbliższych dniach pasażerowie będą mogli osobiście ocenić efekty przeprowadzonej naprawy. Z chwilą odbioru wagony typu Z1B oraz Z1B PRM będą elastycznie wzmacniać pociągi o najwyższej frekwencji, aby zapewnić pasażerom jeszcze większy komfort podróży. Nowe wagony Z1B zostaną docelowo skierowane do obsługi połączeń na trasach:
Warszawa – Łódź, Łódź – Gdynia – Kołobrzeg i Warszawa – Zakopane.W przedziałach znajdą się chętnie wybierane przez podróżnych fotele, które poddano odnowie, zachowując ich wcześniejszą ergonomię i komfort. Dodatkowo wagony są wyposażone w gniazdka do ładowania telefonów i laptopów 230V i USB, indywidualne oświetlenie, klimatyzację i Wi-Fi oraz automatyczne drzwi. Wygłuszenie akustyczne pozwoli na bardziej komfortową podróż. Wagony są dostosowane do jazdy z prędkością do 200 km/h.
Modernizacja 26 wagonów typu Z1B została sfinansowana w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Z tego powodu na razie wagony te będą wykorzystywane w połączeniach krajowych.
Wagony Z1A realizowane przez PESA Mińsk Mazowiecki
Zamówienie na
8 wagonów Z1A, za których modernizację odpowiada Pesa Mińsk Mazowiecki, jest realizowane terminowo. Trwają uzgodnienia techniczne, a wszystkie 8 wagonów przekazano do naprawy. Przewidywany termin odbioru pierwszych wagonów to trzeci kwartał 2026 roku. Wagony te planowane są do obsługi połączeń międzynarodowych, m. in. w pociągach do Berlina i Wiednia.
PKP Intercity posiada kontrakty na dostawę nawet 644 nowych i zmodernizowanych wagonów wyłącznie u polskich producentów (
Pesa Mińsk Mazowiecki,
H. Cegielski FPS, a także z własną spółką
PKP Intercity Remtrak). Przewoźnika ma zakontraktowane z polskimi producentami oraz zakładami napraw projekty taborowe
o łącznej wartości ponad 16,5 mld zł.